• Coaching Startende docenten bij Less is More

  • Er wordt van startende docenten veel gevraagd of verwacht. Een grote groep van deze startende docenten ervaart hierdoor werkdruk die meestal leidt tot vroegtijdige uitval, frequent ziekteverzuim of voortijdige vertrek. Voor onderwijs organisaties is het van belang dat zij niet alleen nieuwe werknemers binnen halen, maar ook ervoor zorgen dat deze nieuwe werknemers lang in het onderwijs blijven werken.

    Een goede begeleiding van deze startende docenten verminderd niet alleen de uitval, maar zorgt er ook voor dat deze groep zich sneller professionaliseert. Een succesvolle carrière van een docent hangt af van de ervaringen die de startende docent in de eerste periode opdoet.

    Goede begeleiding van startende docenten heeft ook een positieve impact op de prestaties van leerlingen/studenten en op de kwaliteit van het onderwijs. Voor de organisatie is dit zeker een goede aanpak om het dreigende tekort aan docenten tegen te gaan en de hoge kosten van vroegtijdige uitval, frequent ziekteverzuim en voortijdig vertrek van startende docenten tegen te gaan.

    Thema’s die aanbod kunnen komen tijdens dit coachingstraject.

    • Omgaan met ouders, studenten en collega’s.
    • Sociale - en emotionele ondersteuning.
    • Bewustwording van eigen mogelijkheden.
    • Inzetten van waardevolle ideeën in een organisatie.
    • Feedback leren geven.
    • Stevig voor de groep staan.
    • Krachtig presenteren.
    • Grenzen aangeven.
    • Leiderschapskwaliteiten ontwikkelen.
    • Herkennen van kwaliteiten en vervormingen.
    • Voorkomen van werkdruk.
    • Voorkomen van stress en burn-out.
    • Wat staat je te wachten als beginnende docent?
    • Werkplezier en passie behouden.
    • Inspiratie uit je werk halen.